Leasing konsumencki i sprzedaż ratalna – co lepsze?

Leasing konsumencki i sprzedaż ratalna – co lepsze?

Podstawowa różnica między leasingiem konsumenckim a sprzedażą ratalną dotyczy zakresu przedmiotowego. Przedmiotem leasingu mogą być zarówno ruchomości, jak i nieruchomości, a także pewne prawa i inne wartości niematerialne. Sprzedaż ratalna dotyczy natomiast wyłączne rzeczy ruchomych.
Leasingobiorca może nabyć własność po zakończeniu okresu umowy. W przypadku sprzedaży ratalnej konsument automatycznie staje się właścicielem po zapłaceniu wszystkich rat. W razie opóźnień w płaceniu rat leasingowych firma może odebrać przedmiot leasingu i zażądać zapłaty całości niespłaconych rat. Windykacja należności w przypadku sprzedaży ratalnej wygląda podobnie.
Firmy leasingowe oferują możliwość skorzystania z usług dodatkowych, między innymi z rejestracji samochodu, albo pakietu serwisowego. W przypadku sprzedaży ratalnej nie ma takiej możliwości.
Sprzedaż ratalna jest lepsza od leasingu konsumenckiego tylko pod jednym względem. Sprzedawca ma obowiązek przedstawić całkowity koszt kredytu i rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. Informacje o kosztach finansowania zawarte w umowie leasingowej nie są już tak precyzyjne, bo prawo tego nie wymaga.