Leasing konsumencki

Leasing konsumencki – czym się charakteryzuje?

Leasing konsumencki jest produktem finansowym oferowanym osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Polega na finansowaniu używania rzeczy i może prowadzić do jej zakupu. Opiera się na umowie zawartej z firmą leasingową, która zobowiązuje się do kupna określonej rzeczy i oddania jej w użytkowanie.
Osoba korzystająca z rzeczy musi wpłacać określone kwoty na rachunek firmy leasingowej. Są to opłaty za użytkowanie. Ich suma jest zwykle nieco wyższa od ceny kupna. Warto wiedzieć, że korzystający z przedmiotu musi płacić dwa rodzaje rat, a mianowicie kapitałowe i odsetkowe. Pierwsze są zaliczane na poczet wartości przedmiotu leasingu. Klient firmy leasingowej spłaca nie tylko równowartość ceny kupna. Ma również obowiązek uiszczenia rat odsetkowych, które składają się na zysk leasingodawcy.
Podczas korzystania z rzeczy nie nabywa się własności przedmiotu leasingu. Pozostaje własnością firmy leasingowej. W zależności od ustaleń stron umowy, własność przechodzi na korzystającego po zakończeniu umowy i zapłaceniu ustalonej ceny. Niekiedy nie jest to obowiązkowe, co daje klientowi swobodę w podjęciu decyzji. Leasing konsumencki obejmuje rzeczy nowo nabyte przez firmę leasingową lub rzeczy, które są już jej własnością przez pewien czas.

 

Leasing konsumencki a kredyt – różnice

Umowa o kredyt konsumencki jest dokumentem, na mocy którego bank lub inna firma udziela kredytu. Produkt jest oferowany osobom, które potrzebują pieniędzy na sfinansowanie prywatnych przedsięwzięć, niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Umowa o leasing konsumencki dotyczy natomiast sytuacji, w której firma leasingowa kupuje przedmiot pożądany przez klienta i oddaje mu go w użytkowanie za opłatą. W obu przypadkach konsument musi płacić raty o określonej wysokości wraz z odsetkami, które są zyskiem banku lub firmy. Różnica polega na tym, że w przypadku kredytu konsumenckiego, zakupu dokonuje się samodzielnie, zyskując prawo własności.
Firmy leasingowe decydując o udzieleniu finansowania stosują mniej surowe zasady, dlatego w przeciwieństwie do kredytu konsumenckiego, leasing jest bardziej dostępny. Różnice dotyczą również całkowitego kosztu leasingu i kredytu konsumenckiego. Jeśli leasing dotyczy samochodu, firma jest w stanie przedstawić ofertę ubezpieczenia auta na korzystniejszych warunkach oraz wynegocjować rabat w salonie samochodowym. Kredyt bankowy nie daje takich możliwości.
Procedura leasingu konsumenckiego jest prostsza i przebiega szybciej. Procedura udzielania kredytu wymaga więcej formalności i dokumentów, dlatego jej przebieg jest znacznie dłuższy. Okres umowy leasingu trwa od 2 do 5 lat. Czas obowiązywania umowy kredytowej wynosi co najmniej kilka lat.

Leasing konsumencki i sprzedaż ratalna – co lepsze?

Podstawowa różnica między leasingiem konsumenckim a sprzedażą ratalną dotyczy zakresu przedmiotowego. Przedmiotem leasingu mogą być zarówno ruchomości, jak i nieruchomości, a także pewne prawa i inne wartości niematerialne. Sprzedaż ratalna dotyczy natomiast wyłączne rzeczy ruchomych.
Leasingobiorca może nabyć własność po zakończeniu okresu umowy. W przypadku sprzedaży ratalnej konsument automatycznie staje się właścicielem po zapłaceniu wszystkich rat. W razie opóźnień w płaceniu rat leasingowych firma może odebrać przedmiot leasingu i zażądać zapłaty całości niespłaconych rat. Windykacja należności w przypadku sprzedaży ratalnej wygląda podobnie.
Firmy leasingowe oferują możliwość skorzystania z usług dodatkowych, między innymi z rejestracji samochodu, albo pakietu serwisowego. W przypadku sprzedaży ratalnej nie ma takiej możliwości.
Sprzedaż ratalna jest lepsza od leasingu konsumenckiego tylko pod jednym względem. Sprzedawca ma obowiązek przedstawić całkowity koszt kredytu i rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. Informacje o kosztach finansowania zawarte w umowie leasingowej nie są już tak precyzyjne, bo prawo tego nie wymaga.

 

Leasing konsumencki na tle podatkowym

Przed zawarciem umowy o leasing konsumencki, warto zapoznać się z konsekwencjami podatkowymi, które są z nim związane. Jeśli leasingobiorca nie prowadzi firmy, to transakcja nie prowadzi do żadnych skutków podatkowych. Nie jest narażony na dodatkowe zobowiązania podatkowe.
Konsument nie czerpie żadnych korzyści podatkowych. Nie może odliczyć podatku VAT, ani zaliczyć rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów. Nie może także wykonywać odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu. Leasing konsumencki jest neutralny w stosunku do przepisów podatkowych, podobnie jak kredyt bankowy.
Cel leasingu to oddanie rzeczy w użytkowanie, dlatego przez prawo podatkowe jest traktowany jako świadczenie usług. Konsument opłaca miesięczne raty leasingowe, do których został doliczony podatek VAT. Nie ma konieczności zapłaty tego podatku z góry, jak w przypadku leasingu dla przedsiębiorców. Podatek VAT jest naliczany nie tylko od rat kapitałowych, ale również od odsetek, co zwiększa koszt leasingu.

Dodatkowe koszty leasingu

Główne koszty leasingu obejmują raty kapitałowe, które zsumowane są równe cenie przedmiotu oraz raty odsetkowe, które są dochodem firmy leasingowej. Odsetki mogą zostać ustalone z zastosowaniem stałej, albo zmiennej stopy procentowej. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto oszacować koszt leasingu. Należy wziąć pod uwagę nie tylko wysokość rat, ale także koszty dodatkowe.
Dodatkowe koszty są związane z zawarciem umowy i czynnikami wpływającymi na wysokość miesięcznych opłat. Należą do nich kwota wykupu, wysokość opłat wstępnych, okres leasingu i sposób rozłożenia opłat w czasie.
Obliczając koszty związane z leasingiem należy wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z dodatkowych usług. W przypadku leasingu samochodowego firma oferuje korzystne ubezpieczenie, serwis i inne udogodnienia, które niosą za sobą pewne koszty. Przed zdecydowaniem się na zawarcie dodatkowej umowy ubezpieczenia, warto sprawdzić, czy wysokość składek wynegocjowanych przez firmę leasingową jest niższa od kosztów ubezpieczenia wybranego samodzielnie.
Dodatkowe koszty leasingu konsumenckiego dotyczą również wystawiania zaświadczeń i kopii dokumentów, windykacji, rejestracji samochodu, wyceny przedmiotu leasingu, zmiany harmonogramu opłat, terminów płatności i waluty umowy leasingu. Konsument zapłaci również za rozwiązanie umowy przed terminem, albo wydłużenie jej oraz za zmianę swoich danych. Rodzaje usług i wysokość opłat za nie, są ustalane indywidualnie przez firmy leasingowe, dlatego warto wziąć je pod uwagę przy wyborze leasingodawcy.

Umowy leasingu konsumenckiego – co warto wiedzieć?

Firmy leasingowe oferując konsumentom leasing, stosują cztery rodzaje umów. Pierwszym jest umowa leasingu, na podstawie której klient zyskuje prawo własności z chwilą zapłaty ostatniej raty leasingowej. Przejście własności jest automatyczne. W trakcie trwania umowy konsument musi spłacić w ratach koszt zakupu przedmiotu.
Drugi rodzaj umowy leasingu konsumenckiego zawiera zapis o tym, że po zapłaceniu ostatniej raty korzystający musi kupić przedmiot umowy. Cena jest określona w umowie. Suma rat leasingowych i kwota wykupu są wyższe, niż koszt zakupu przedmiotu przez firmę leasingową. Przejście prawa własności klienta nie następuje automatycznie, jak w pierwszym przypadku, lecz po zawarciu osobnej umowy sprzedaży.
Niektóre umowy leasingu przewidują, że korzystający ma możliwość kupienia przedmiotu umowy po zakończeniu jej trwania. Cena jest określona w umowie. Klient sam podejmuje decyzję o tym, czy kupi przedmiot leasingu. Firma leasingowa nie może tego od niego żądać. Poziom ceny wykupu może odbiegać od wartości rynkowej. Jej wysokość zależy od okresu umowy, opłat wstępnych i rat leasingowych.
Ostatnim rodzajem jest umowa nieprzewidująca możliwości kupna przedmiotu leasingu przez konsumenta. Klient nie ma opcji nabycia, dlatego po zakończeniu okresu umowy musi zwrócić przedmiot firmie leasingowej. W odniesieniu do takiej umowy stosuje się przepisy prawa cywilnego i podatkowego, które dotyczą najmu.

Wykup i sprzedaż przedmiotu leasingu

Niektóre umowy leasingu konsumenckiego przewidują opcję wykupu. Może być obowiązkowa lub nie, w zależności od rodzaju umowy. Klient, który z niej korzysta, zawiera z firmą leasingową odrębną umowę sprzedaży. Na jej podstawie płaci cenę ustaloną w umowie leasingu i otrzymuje prawo własności. Od tego momentu może dowolnie rozporządzać rzeczą.
Sprzedaż przedmiotu leasingu przed upływem pół roku od zakończenia umowy nie jest korzystna. Konsument będzie musiał zapłacić podatek dochodowy. Przychód podatkowy z tytułu sprzedaży wykupionej rzeczy to jej cena pomniejszona o koszty nabycia i nakłady zwiększające jej wartość. Dochód podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, chyba że przedmiotem leasingu jest nieruchomość. W takiej sytuacji obowiązuje stawka 19%.
Jeśli sprzedaż nastąpi po upływie sześciu miesięcy od zakończenia umowy leasingu, nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym. Dodatkowo, może podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Niemniej do jego zapłaty jest zobowiązany kupujący, a nie sprzedawca.

Uzyskanie własności przedmiotu leasingu

W trakcie trwania umowy leasingu konsumenckiego, właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa. Po zakończeniu umowy klient może skorzystać z opcji wykupu lub zwrócić rzecz firmie leasingowej, w zależności od ustaleń zawartych w umowie leasingu. Najwięcej możliwości zapewnia leasing samochodu.
Leasing samochodowy pozostawia konsumentom i firmom dużą swobodę w zakresie zadysponowania przedmiotem leasingu po zakończeniu okresu umowy. Klient może przedłużyć umowę leasingu, wziąć w leasing konsumencki inne auto, albo zwrócić samochód firmie. Umowa leasingu samochodowego może też przewidywać opcję wykupu, albo automatyczne przejście prawa własności na klienta, po zapłaceniu ostatniej raty.
Firmy leasingowe wprowadziły wiele udogodnień z myślą o klientach zainteresowanych leasingiem samochodowym, ukazując go w bardziej pozytywnym świetle. Brak prawa własności w trakcie trwania umowy może zniechęcać do skorzystania z tego produktu. Niemniej w praktyce brak własności ma zarówno dobre, jak i złe strony. W okresie leasingu konsument nie może przekazać przedmiotu na użytkowanie innej osobie bez zgody firmy leasingowej. Z drugiej strony, w przypadku leasingu samochodowego, korzystający nie musi martwić się o dopełnieniem większości formalności związanych z użytkowaniem auta.

Rozwiązanie umowy leasingu i jego skutki

Firma leasingowa może rozwiązać umowę, jeżeli klient się z niej nie wywiązuje. Najczęstszą przyczyną rozwiązania umowy z winy leasingobiorcy jest jego niewypłacalność. Jednocześnie firma może zażądać natychmiastowej zapłaty wszystkich niezapłaconych rat przewidzianych w umowie. Kwota musi zostać pomniejszona o korzyści, które odniosła firma z zapłaty przed ustalonym terminem, zysk ze sprzedaży przedmiotu leasingu lub ponownego leasingu odzyskanej rzeczy.
Rozwiązanie umowy leasingu jest ostatecznym krokiem podejmowanym przez firmę leasingową. W praktyce zdarza się bardzo rzadko. W przypadku problemów ze spłatą jednej lub kilku rat, firma wyznacza termin dodatkowy. Dopiero po jego przekroczeniu, może dojść do rozwiązania umowy. Najczęściej firmy leasingowe dążą do przeniesienia umowy na innego klienta lub zawierają ją z nowym. Może zostać wskazany przez niewypłacalnego leasingobiorcę. Tego typu rozwiązania są korzystne zarówno dla firmy leasingowej, jak i dla korzystającego, który ma problemy ze spłatą rat.

Procedura leasingu konsumenckiego – jak przebiega?

Tylko niektóre firmy leasingowe jasno określiły zasady ubiegania się o leasing konsumencki. Ich wymagania kształtują się różnie, jednak schemat procedury jest bardzo podobny. Najpierw konsument musi złożyć wniosek o leasing i analizę zdolności kredytowej. Jeśli zostanie przyjęty, klient firmy powinien przedstawić dowód osobisty, oświadczenie o dochodach i drugi dokument stwierdzający tożsamość. Niektóre firmy leasingowe wymagają też zaświadczenia o zatrudnieniu.
Następnie firma podejmuje decyzję o udzieleniu leasingu konsumenckiego. W przeciwieństwie do banków, bierze pod uwagę nie tylko umowy o pracę na czas nieokreślony, ale też umowy zlecenie, umowy o dzieło i umowy na czas określony. Procedura kończy się podpisaniem umowy. Dokument ten musi mieć formę pisemną, ponieważ umowa leasingu w zawarta w innej formie jest nieważna.
Procedura trwa od 1 do 5 dni. W praktyce firmy leasingowe stosują dwa rodzaje procedury, a mianowicie pełną i uproszczoną, w zależności od rodzaju rzeczy oddawanej w leasing.

Dodaj komentarz